Un periódicu

A dalgunos paez que nun-yos prestó demasiao que seya precisamente el blogue L’Asturies lliberal el que diera anuncia de los preparativos pala creación d’un diariu n’asturianu. Pero pa mín ye lo meyor que-y podía pasar al asturianu, seya quien seya’l promotor.

Lo que ta claro, ye que nun van plantease una aventura asina dende la fantasía. Cuido que nun sedrá’l so enfotu arrequexar a tol asturianismu que nun seya de ‘centru’, nin fadrán un periódicu nel que Tini nun salga namás que con cuernos y goliendo a azufre. Espero que, si cuaya, seya un periódicu que nun fieda namás ver la portada, que se pueda lleer ensin sentir vergoña…

El casu ye que, nuna de les reacciones xeneraes pola noticia, Trasgu duldaba de la viabilidá del proyeutu. Y nun ye malo mirar pa otros llugares y ver qué hai perhí.

37018

Cataluña ye, cómo no, motivu de sana envidia. Ellí, amás del Avui, atopes la edición en catalán de El Periódicu de Cataluña asina como los comarcales o provinciales el Segre, El Punt de Girona, El 9 nou, el Regiò 7… En Baleares editen el Diari de Balears, en Galicia el Galicia Hoxe (antiguo Correo Galego) y en Euskadi el Berria. Si nun m’equivoco, esos son tolos diarios en llingües minoritaries del estáu español.

La situación de caún d’ellos ye bien estremada, tanto pol so tamañu como empresa, como pola situación económica. Avui vendióse va unos años y pasó per un mal momentu porque la so estructura yera la de un diariu de los de tola vida. A la fin, integróse nun grupu editorial potente (ta participáu pol Grupu Godó, de La Vanguardia y por Planeta, de La Razón). Llámenlu sinerxa, y fai que la cabecera aguante bien.

El Periódico de Cataluña, edición en catalán, y el Periodic d’Andorra, son cabeceres en catalán del Grupo Zeta (La Voz de Asturias). Cabeceres saludables (l’asturiana non, les catalanes), anque nun grupu que nun ta nel meyor momentu y que negocia la so venta.

Otru grupu que sonará ye Editorial Prensa Ibérica, editora de La Nueva España, y tamién del Regiò7, mientres que les demás cabeceres en catalán sobreviven en empreses de menor tamaño (la más destacable ye El Punt) que se busquen fórmules de collaboración pa competir (suplementos conxuntos y coses asina.

En cuantes a Galicia Hoxe, nun ye precisamente un gran negociu y dizse que vive gracies a la sovención. Edítalu la empresa de El Correo Gallego, vinculada a círculos empresariales del PP y comenten que esi venceyu ye lo que-y resta puxu ente los potenciales lectores en gallego. Sicasí, tamién ye cierto que l’usu del gallegu nes informaciones de los grandes diarios de la zona ye daqué que se fai con normalidá, y que, la prensa gallega ye de provincia más que de comunidá autónoma. De fechu, namás La Voz de Galicia tien presencia bultable en toa Galicia y ello con un númberu espectacular de ediciones comarcales.

Pa final, el Berria del País Vascu tamién vive de les sovenciones a la edición n’euskera. Nesti casu, el mayor problema ye el so indisimuláu venceyu a un nacionalismu radical y minoritariu que-y resta llectores nun mercáu potencial entá ruino como ye’l de los alfabetizaos n’euskera. Sicasí, aguanta.

La conclusión de too esto, pa mín, nun ye otra que un diariu n’asturianu ye posible. D’una parte, ta la esperiencia de Les Noticies, que lleva más d’una década na cai, dalgo que nun se llogró nel País Vascu cuando, recién fechu oficial l’euskera, el Gobiernu autonómicu emperróse en sacar alantre un selmanariu qu’acabó marafundiando perres ensin resultau normalizador nengún. D’otra manera, el fechu de que se fale d’un grupu d’ambitu estatal quier dicir que la estructura ye la lóxica: pequeña, con una redacción contenida y imprentación nuna planta del grupu, o esternalizada (como la gran mayoría de les cabeceres d’anguaño). Tiraes d’ocho mil exemplares pa vender seis mil, por exemplu, munchu trabayu comercial, sovenciones (como toos les tienen)… y ehí tienes un periodiquín que tire p’alantre. Haya suerte.

La SGAE investigada por fraude fiscal

Por barrapunto enterámonos de la noticia nel blogue Carlosues, l’Axencia Tributariala investiga a la SGAE por posible fraude fiscal y defraudación a socios “non residentes”.

Lo que nun soi a pescanciar tovía ye como dende esta entidá s’atreven a danos lleiciones morales y a insultanos a los que usamos redes p2p llamandonos pirates… amás ye que en frikipedia falten al honor d’estos “señores”…

Por supuestu… ZP… “son de los tuyos”…

haciendaysgae.jpg

¿Alcuérdeste de cuando navegabes a 9.600 bps?

Qué sería de nosotros si nun fuera polos americanos. Son ellos los que paguen (al traviés de dineru públicu y de fundaciones privaes) l’Internet Archive. La información ye’l poder, y ye d’ellos. El casu ye que gracies a esa ferramienta ye posible restolar más o menos polo que yera l’internet n’asturianu allá pelos inicios del www. Diba poco que s’estrenara’l protocolu http, y la llingua ya tenía’l so requexín na rede.

Pa entós (falamos de 1997), ya había dos clares referencies qu’entá güei lo siguen siendo: Araz y su asturies.com (qu’entós presentábase col cosmopolita nome ‘Asturia, the asturian community’),

screenshot-asturia-mozilla-firefox.gif

y Próspero Morán AKA Asturnet, y el so diariu pioneru n’asturianu: Asturnews. Calcando nes imáxenes diréis al enllaz del Archive que vos permite navegar como si tuviéreis nel sieglu pasáu.

screenshot-asturnews-mozilla-firefox.gif

D’aquella, navegar yera cosa de dir a ún de los pocos cibers qu’atopabes perhí, o de tar na Universidá. De fechu, la mayoría de les webs que se ven nos enllaces recoyíos nel Archive tan agospiaes n’uniovi.es, anque tamién n’asturnet.com, bheta.com o mrbit.com.

Tamos falando d’una Internet na que nun había tarifa plana, y pela que navegabes a 9.600 bps, a 9 kas por segundu, más o menos. Pa entós, a la vista del enllaz d’Asturia, teníes canal IRC n’asturianu y el grupu de noticies soc.culture.asturies.

Y poco más. Que nun ye poco. D’aquella, tamién via Asturia, namás la conseyería de Fomento del Principáu tenía presencia na rede, y la prensa asturiana taba a otra cosa: namás podíes lleer El Comercio, y ello porque dos estudiantes encargábense d’esbillar les sos noticies ya ‘instalarlas’ (d’aquella lo de ‘actualizar’ entá nun taba n’usu), nel web. A cambiu, unviáben-yos el periódicu gratis a casa.

screenshot-noticias-de-espana-y-de-asturias-segun-el-comercio-mozilla-firefox.gif

Como El Comercio, tamién el suplementu Alitar Asturies tenía el so espaciu, y tamién pol enfotu de los sos llectores.

screenshot-alitar-asturies-mozilla-firefox.gif

Diba haber qu’esperar entá unos años pa que futures referencies, como lne.es, apaecieren nel Internet, y ello depués de decatase que ya hebo ún que se-yos adelantó y compró los dominios lanuevaespana.com, .net y demás. Madre, y nun pasaron más que una docena d’años.

Xugando cola música

Esti videu tien tiempu, pero topelu mientres tostaba cds y dvds pa vaciar un pocu el discu duru (internet ye porno, nun pensar bien… ;-p) . Vamos que vos pongo un videu de Jeremy Ellis, un teclista de Detroit que trabaya principalmente en proyeutos de jazz, funk, house… pero tamién fae estos esperimentos d’improvisaciones… Un ordenador, el software adecuáu y un controlador midi un pocu decente… y hala a xugar y pasar un ratu… que vos preste como a min…

Ver el vídeu en Youtube

Marcos Lopez

Al traviés de Whokilledbambi atopé la semeya d’esti ‘Martir’ inquietante. Ye una de les semeyes de la serie ‘Sub-realismo criollo’ del fotógrafu arxentín Marcos López. Vaga la pena echa-y un güeyu a la so web, enllena d’imáxenes ‘fasinantes’. Nun vos perder el retratu que fai de les estrelles de la Triple A de llucha llibre mexicana de la que falaba va unos díes la fundación.

Esto sí qu’interesa

Por fin atopamos un motivu que sí-yos va interesar a los asturianos. La llingua ya nun va ser el centru de la discusión del debate estatutariu n’Asturies. Lo importante ye dexar claro qué conceyu ye la capital hestórica, política, alministrativa d’Asturies. Ya puestos, podíen discutir tamién si existe Asturies, o si-y ponen caseta al perru de la Xunta Xeneral. Pero non, esto tien más posu como pa que la prensa adepta entretenga al personal. Nun creo que tuviera pautáu, pero Gabino púnxolo a güevu.

Agora que PSOE y PP ya tienen dalgo más afayadizo pa facer como s’engarren, ya podemos quedar toos tranquilos. Y yo que pensaba que neso de la capitalidá nun había discusión.

De fechu, nel informe del Conseyu Consultivu, aquel de los rellumantes espertos de la provincia, que tanta tinta y saliva gastaron pa dicir qu’el bable diba ser problemáticu pa una parte importante de la población provinciana ¿dicía dalgo d’esti tema? A cascala. Emigro a Ehtremaúra.

Radio Sele

sele.gif Nel coche tengo programao Radio Sele nel númberu tres del autorradio. Ente Radio Asturias y Radio 3. Suelo sentila cuando voi pela ‘Y’ y munches veces pienso nel enfotu que-y vienen poniendo dende va tantu tiempu Xuanxu Mariño, Meli Fernández, y tola xente que colabora con ellos. Dende Xulio Vixil a Xaviel Vilareyo. Enforma Sacabera, les retresmisiones del Uviéu (un fútbol nun me da más, pero faenlo perguapo)…

Pa mín, sentir Radio Sele ye como un recordatoriu de que ye posible, de que la llingua de nueso tien que tener futuru. Porque sí, por constancia, pol enfotu de los sos falantes. Radio Sele ye un recordatoriu de que tamos ehí 24 hores al día los 365 díes del año, anque seya al traviés del discu duru nel que Xuanxo y Neli programen hores de radio fórmula.

Radio Sele ye, coles sos limitaciones, un exemplu en munchos sentíos. Y quería reconocé-yoslo, como oyente fiel. Porque cuesta munchu siguir ehí, con tolo que pasó, y con tolo que pasa. Dalgúa día, Radio Sele tamién sedrá oficial, anque seya por mor de años de pleitu.

Alloriante polémica

Dos medios electrónicos, Libertad Digital y e-noticies, fainse eco estos díes d’una ablucante polémica al rodiu d’una carta al direutor de La Vanguardia. La cosa ye que nel programa de la TV3 que conduz Julia Otero (No em ratllis! / ¡Nun me ralles!) ficieron un esperimentu con un garrapiellu guaḥes sobre’l so conocimientu del himnu catalán Els Segadors. El casu ye qu’al final, la presentadora y los rapacinos acaben cantando cola manu nel corazón, como nes películes.

La escena abultó-y gafienta a una espectadora qu’escribió una carta de protesta al diariu mencionáu, molesta porque nun ficieren el mesmu esperimentu col himnu español, y considerando la cosa una muestra d’atroctinamientu nacionalista y tal.

La verdá, la estampa de guaḥes cantando himnos nacionales cola manu en pechu dióme siempre perceguera… pero la cosa nun diría a más si nun fuera porque nesti casu s’opón, pola parte de los ‘non nacionalistes’ (nomatu col que-yos presta llamase a los nacionalistes españoles), l’himnu d’una comunidá autónoma al del estáu. Hai munchu enfotáu nesa España suañada y falsa, castellana de fala, flamenca ya imperial. Y esi enfotu de so, a la fin, sedrá’l qu’acabe frañando España. ¿Daveres-yos paez ‘sensato’ esa zuna que-yos entró coles polítiques de proteición de les llingües minoritaries? Voi poner radio Sele.